fredag 11 oktober 2013

Juleljus och julljusstakar

 
 
 Idag har jag tillverkat några ljus och några ljusstakar. Började med att smälta stearin från gamla ljusstumpar.
 
 
 
 
Klippte små bitar av sugrör som jag trädde sytråd igenom och tejpade fast i diskbänken. Hällde försiktigt i smält stearin.
.
 
 
 
Tryckte försiktigt ut ljusen ur rören med en mejsel.


 Så här blev starinljuset när jag limmat fast det på en kulljusstake jag gjorde för några år sedan.

 
 
 
Här är mina julljusstakar jag håller på att tillverka. De är inte riktigt färdiga ännu. De ska få ljus och något slags fästen för ljusen och de små kulljusstakarna ska få små knappformar eller liknande innan de är färdiga. Kulljusstaken i mitten gjorde jag som för flera år sedan.
 
 
 
 
 Här är ett grenljus jag stöpte på sytråd för flera år sedan. Blev aldrig nöjd med det så jag tänkte försöka stöpa ett nytt i dag.
 
 
 
 
 Här är resultatet. Lite bättre men jag är inte helt nöjd. Jag vill att de ska vara släta och inte fullt så knöliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar