torsdag 19 september 2013

Första rummet i sekelskiftesskåpet tapetserat!

 
 


Tapetserade det första rummet i sekelskiftesskåpet i helgen när vi var i stugan. Kunde inte vänta. Tänkte att jag kunde göra i ordning ett rum i taget. Parkettgolvsarket har jag bara lagt in löst för att se hur det skulle se ut.

Sen var jag ju bara tvungen att stoppa i mina rokokomöbler som legat och väntat ett tag. Vitrinsåpet och skåpet under fönstret köpte jag för många år sedan på Panduro. Då var de bara lackade och trävita. Vitrinskåpet målade jag sedan brunt innan jag många år senare fick för mig att det så klart ska vara ljust grått. Från det lilla skåpet under fönstret hade jag lyckats tappa bort alla lådor utom en (!) så jag fick sätta mig och göra nya lådor av glasspinnar och brasstickor från Biltema. Sedan limmade jag små lådbeslag på lådorna och resultatet blev mycket bättre än jag kunnat föreställa mig. Jag är så nöjd med mina små möbler. Ovanför bordet hade jag tänkt hänga kristallkronan jag precis gjort färdig.

Har målat de flesta fönsterna i huset och det var ett riktigt pilljobb. Det bästa rådet jag kan ge är att komma ihåg att måla fönsterna innan man klistrar in dem i dockskåpet. Att måla ett fönster som sitter fastklistrat i dockskåpet var inte roligt, tro mig! Då gick det lättare att måla de fönsterna som min sambos barnbarn hade pillat loss...

2 kommentarer:

  1. Hej. Oj vad fina saker du gjort. Imponerande! Jag är nyfiken på din pärlspontsvägg. Vilken sorts spagetti är det som du använt ? Jag hållervpå med en sekelskiftesaffär och tänkte att det nog skulle passa med pärlspont på väggen. Med vänlig hälsning, Sirpa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sirpa!
      Tack så mycket!
      Minns inte exakt vilken spagetti jag använde. Barilla kan det ha varit. Det spelar nog ingen roll vilken man använder.
      Pärlspont blir nog riktigt fint i din sekelskiftesaffär. Lycka till!

      Radera