tisdag 19 maj 2015

Nytt fint grodhus!

Idag efter skolan promenerade jag och min son och hämtade ännu ett dockskåp som jag köpt på Tradera. (Vårt 9:e!) Säljaren bor i samma kommundel som vi så han var nog väldigt glad över att slippa skicka det. 348 kr fick jag punga ut med men då tillkom ju inget porto :)
 
 Det är ett likadant hus som jag har förut och som jag hållit på och renovera för att det var i sånt bedrövligt skick. Ju mer jag sett och läst om Grodhuset desto mer har jag grämt mig över att mitt var i så dåligt skick. Så när den här säljaren, som jag handlat av tidigare, la ut ett Grodhus i så fint skick så kunde jag inte motstå det.
 


Anledningen till att det kallas Grodhuset är att det sitter två grodor på fönsterbänken på bilden i vardagsrummet. Annars brukar huset kallas Salame & Signor och fanns på marknaden i slutet av 80-talet och början av 90-talet.  Det fanns också en sagobok som handlar om de två grodorna Salame & Signor skriven av Viveca Sundvall  med bilder av Gunilla Wärnström utgiven av Lundby leksaksfabrik 1988.



 
 
Köpte samtidigt några dockskåpsmöbler av samme säljare.
 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Ja det var riktigt roligt att till sist få äga ett riktigt "Grodhus"

      Radera
  2. Tack! Jag köpte ett likadant begagnat, men hade ingen aning om årtal och det du skrev om grodorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Ja det är lite roligare om man vet lite historia om sitt dockskåp.

      Radera