onsdag 11 december 2013

Pärlspontspanel med spagetti!

Läste någonstans om någon som använt spagetti och smala lister till att tillverka pärlspont av. Jag ville ju ha pärlspont i mitt kök så jag var ju tvungen att testa om det verkligen kunde fungera. Här har jag limmat lister från Hobbyträ och spagetti på en tunn kartong och målat i min favoritkulör:pärlgrå färg i nyansen "Yvonne".
 
Här har jag börjat limma väggen där köksdörren sitter.

 
 
Så här blev köket när pärlsponten kom på plats:





Gjorde ett par kökshyllor av Biltemapinnar och en knoppbräda av en glasspinne :)




6 kommentarer:

  1. Hittade hit när jag letade efter tips på pärlspont till dockskåp. Har gått och spanat på grillspett och tandpetare, men de första är för tjocka och de senare för korta. Spagetti ser perfekt ut. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittade inspiration på min blogg. Ja, köket jag gjorde med pärlspont är jag riktigt nöjd med. Spagetti har den rätta storleken.
      Blev full i skratt häromdagen när jag letade bilder på kök inför en stundande renovering av vårt riktiga kök på gården i Fagersta. Plötsligt låg en bild på mitt lilla dockskåpskök bland alla de andra bilderna på tjusigt renoverade lantkök :D

      Radera
    2. Var tvungen att gå in och titta på ditt fantastiskt fina minikök igen! Är inte alls förvånad över att det dök upp bild på det bland andra vackra kök med pärlspont. Nu ska jag göra ett försök :)

      Radera
    3. Lycka till med ditt kök! Jag klistrade min panel på ett papper innan jag klistrade upp pappret på väggen. Jag har sett någon annan som klistrade panelen direkt på väggen. Jag tänkte att det skulle gå lättare att ta bort ifall jag ångrade mig och ville göra om.

      Radera
  2. Hej Yvonne. Vad använder du för lim? Vilka verktyg skulle du säga är de nödvändigaste när man pysslar ihop ett dockskåp. Är riktigt nybörjare men vill inte uppfinna hjulet igen. Tack på förhand, hälsar Emma

    SvaraRadera
  3. Ursäkta sent svar. Det lim jag använder till att limma möbler, panel och golv är vanligt trälim. Mina viktigaste verktyg har nog varit min lilla såg, gerlådan och min dremel. Se bild:
    https://3.bp.blogspot.com/-FDS9LBZBLYk/UoSXyv79GfI/AAAAAAAAAUQ/RK-G7FyAHwM/s1600/017.JPG

    SvaraRadera