fredag 19 april 2013

Lägga golv av lister

Jag hade ett par ark med parkettmönster hemma som jag köpte för många år sedan från Panduro. Tänkte jag äntligen skulle få nytta av dem till mitt jugendhus, men när jag klippt ut en lagom bit av parkettmönstret såg jag att det inte alls passade i den miljön jag tänkt mig. Så vad göra? OK! Fram med trälisterna från Biltema (man ska egentligen ha dem som tändved till brasor)! Jag började med att lägga ett kartongark i det rummet som skulle få nytt golv. Väggarna är inte helt vinkelräta så kartongen skar jag ut efter hur rummet såg ut. På kartongen limmade jag fast träribborna som jag först girerat och sågat av i lämpliga längder.
 
 
 
 
 
 

Sedan testade jag att det färdiga golvet faktiskt passade i sovrummet
 
 
 

Efter detta betsade jag golvet lite lätt med kaffe
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När jag var nöjd med betsningen lackade jag golvet. Sen limmade jag fast hela arket med kartong och träribbor direkt på golvet. Oops! När det torkade blev hela golvet ojämnt! På med tyngder för att platta till ribborna! Sen la jag in de tjockaste böcker som jag kunde få in i det lilla sovrummet och så fick det torka under natten!           
 
 
 
 

 
 
 
 För att vara första gången jag lägger ett golv så är jag ganska nöjd ändå, även om det tog mycket längre tid än jag föreställt mig.



1 kommentar: