tisdag 21 januari 2014

Pyssel av gamla värmeljusformar

Hemma med sjukt barn. Vad ska man hitta på? Pyssla lite kanske?
Blev så inspirerad av Hannahs Miniatyrer att försöka göra en egen sockerkaksform av en värmeljusform av aluminium som jag såg Hannah hade gjort. Hon i sin tur hade blivit inspirerad av en finsk bloggare. Så här blev mitt försök:
 
Klippte ut bottnen och en remsa av sidan på värmeljusformen.
 
 

 Klippte en ca 4 mm smal och 10 mm lång remsa ur en annan aluminiumform och gjorde en ögla runt en tandpetare. Gjorde fyra små stick som ska föreställa "nitar" med en nål och limmade fast öglan på det som ska bli formen.
 

Limmade ihop formen och bottnen med kontaktlim. Gjorde en liten ögla till men utan "nitar". Tog en bit lite kraftigare ståltråd (najtråd) som jag bockade till en liten fyrkant av och trädde i båda öglorna. Limmade fast den andra plåtöglan på andra sidan av plåtskarven så att det liknar en sockerkaksform eller springform som det egentligen heter.
 
 
 
 

 
 

När jag ändå var igång och fortfarande inspirerad provade jag även att göra en adventsljusstake av en aluminiumform.
Klippte en remsa på samma sätt som till springformen. Limmade den runt en liten tunn träbit från en ostlåda så att det blev en liten låda. Limmade på ett par extra gavlar på insidan av lådan och rullade ner kanterna runt en rund pinne. Sen limmade jag fyra öljetter i botten av lådan.
 
 
 
 
 


Här har jag klippt till ett par örontops i olika längder för att se hur det ser ut med ljus i staken.
 
 
 
 
 Någon form av mossa eller fyllning i lådan så kommer den bli riktigt fin.
 
Kanske gör jag några fler springformar och adventsstakar sen nu när jag vet hur jag ska göra. Övning ger färdighet. Ingen av de här föremålen kommer jag dock använda i mina dockskåp. De är för moderna för både sekelskifteshuset och jugendhuset. Har planer på att göra en modernare miljö så småningom. Gärna ett skåp med 40-50-talstema.

4 kommentarer:

  1. Va kul att du också provat =) Ditt spänne blev väldigt fint och det ser ut som du lyckats bättre med limningen än mig =)
    Hannah

    SvaraRadera
  2. Man blir ju så sugen att prova saker man ser att andra gjort. Jag blev väldigt nöjd med spännet men lyckades inte så bra med limningen av bottenplattan. Då tyckte jag nog att du lyckades bättre :) Lite kladdigt blev det ju med kontaktlimmet men jag testade att doppa en bomullstops i nagellacksremover och fick bort det mesta av det som jag kladdat utanför! Undrar om man kan göra något annat av ljusformarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar även bra till pepparkaksformar, gångjärn och jag har även gjort en tvättmaskinstrumma av värmeljushållare =) Finns säkert massa mer man kan ha det till =)

      Smart att ta bort överflödigt lim, kanske jag kan prova på min form =)
      Hannah

      Radera
    2. Ja tvättmaskinen såg jag. Pepparkaksformar var ett bra tips, jösses så pilligt det måste vara. Måste provas! Tänkte man kanske kunde ha klippa remsor att ha som beslag på en kista, blev sugen på att göra en kista när jag såg någon som gjort en så fin i vår FB-grupp!

      Radera