torsdag 18 januari 2018

Fick en 3D-skrivare i julklapp

Fick en väldigt fin julklapp av min man i julas. Jag har sett så fina saker till dockskåp som man kan skriva ut så jag har de senaste månaderna försökt få min man att bli lite intresserad av det här med 3D-skrivare och visat honom allt möjligt fint som finns att skriva ut från internet, om man inte vill rita egna föremål. Eftersom min man håller på och bygger och flyger radiostyrda modellflygplan så visade jag honom så klart vad mycket roligt man kan skriva ut till sina flygplan. 
Sen, strax före jul, stod plötsligt ett jättepaket hemma hos oss. 😍
På julafton fick jag öppna paketet och däri låg en 3D-skrivare!!! Skrivaren är av märket Flash Forge Finder och är inköpt på Clas Ohlson. Jag måste säga att den här skrivaren är väldigt prisvärd. Så enkel att använda och utskrifterna blir jättefina.

   

Vi var naturligtvis tvungna att prova skrivaren så snart som möjligt, så redan på juldagen provade vi att göra vår första utskrift. Det blev en kakelugn i Lundbyskala, som verkligen blev perfekt.






 Så här ser kakelugnen ut i ett dockskåp. Luckorna är målade med guldfärg från Humbrol. Om man vill kan man sätta en liten lampa i den.


Min man har snart skrivit ut ett helt modellflygplan, medan jag har testat att skriva ut lite olika mindre föremål till dockskåp, som till exempel en fungerande vattenkanna och en KitchenAid-liknande hushållsmaskin. Den har min man hjälpt mig måla med silverfärg från Humbrol.


Det tar ganska lång tid att skriva ut, större saker kan ta flera timmar och det luktar lite konstigt medan maskinen arbetar, säkert inte hälsosamt att andas in, men man får se till att det är välventilerat i rummet när man skriver ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar