fredag 25 oktober 2013

Mitt första försök att göra mat av Fimo



Köpte Fimo-lera för flera månader sedan men har inte kommit mig för att göra något av den förrän nu Jag provade att göra ostar och apelsiner och jag måste säga att det var en överraskning att leran var så lätt att jobba med. Har testat Cernit tidigare men den var så hård att jobba med. Det enda jag klarade av att göra var en prinsesstårta. Fimo var något helt annat. Är mycket nöjd med den gula osten och några av apelsinerna. Testade också att göra fimostänger som jag ska skära apelsinskivorna ur. Men vad ska jag göra med så många apelsinskivor? :)

4 kommentarer:

  1. Ja, vad gör man av alla skivor sen?! =) Decorerar tårtor kanske? Men det blir en väldig massa apelsintårtor ;) Jag älskar att göra stavar, men vet inte vad jag ska göra av allt jag gjort, man behöver ju sällan så mycket som det blir =)
    Fina saker du gjort, kul att du äntligen kommit igång, lycka till i framtiden, hoppas du gör fler fimosaker snart =)
    Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh vad kul det är att göra saker i FIMO när man väl kommit igång! Ja apelsinskivor behöver jag inte vara utan på flera år tror jag ;) Den lilla klumpen jag började med visade sig räcka till två långa stänger. Det var kul att prova i varje fall, tyckte det såg så komplicerat ut i böckerna och på nätet så jag visste inte om jag skulle klara av det.

      Radera
  2. har nyss börjat med dockskåp/miniatyrer..och vilken inspirerande sida du har.. Hur gör du med fimoleran, köper du vit och målar eller?
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Man kan göra på olika sätt med fimo. Det mesta jag gjort har varit med färgad lera. Jag blandar olika färger för att få rätt nyanser. Det går åt mycket vit lera för att göra den färgade leran ljusare.
      När jag gjorde bröd så "målade" jag den ljusgula leran med brun torr pastelkrita som jag först skrapade av så att det blev ett pulver och sen duttade på bröden så att de fick ett ugnsgräddat utseende. Först därefter åkte de in i ugnen. Man kan om man vill klarlacka dem efteråt för att få dem lite glansigare på ytan.
      Jag har aldrig provat att måla fimoleran men det borde fungera fint.

      Hälsningar Yvonne

      Radera