lördag 9 februari 2013

Första tapetseringen!

 
 Här har jag satt igång och skurit ut tapeter. Det blev en tapet med jugendmönster. Testade först tapetlim men väggarna var för blanka och släta så när limmet torkade så ramlade pappersarket ner igen.
Testade sen trälim blandat med lite vatten men det torkade så snabbt att jag inte hann med att få tapetarket slätt och fint. Bara att riva ner och börja om från början :(
Till sist kom jag ihåg att någon på nätet sagt att hon använde limstift. OK! Testade det och det gick över förväntan, blev slätt och fint. Hoppas det kommer hålla nu!
 
 
 Första rummet klart! Kan inte vänta måste ju testa hur det ser ut möblerat med mina "äppelmöbler". Trappan har jag inte satt dit ännu, den ska modifieras något först, är inte riktigt nöjd med hur den ser ut i original.
 
 
 
Måste testa hur det ser ut med lampan tänd! Ser ganska verkligt ut, men jag önskar ju att fönstren vore lite större.
 
 
Glad över resultatet med tapetseringen av det första rummet satte jag genast igång med det andra rummet, det som ska bli sovrum så småningom. Nu gäller det att hitta en perfekt säng!
Som man kan se på golvet så har jag inte dragit färdigt elen till taklampan i undervåningen ännu.

4 kommentarer:

  1. Hej igen! :) Jag skrev precis en fråga om elen i ditt hus och har nu en till :) Jag har sett att flera har tapeter från Duro, Gammalsvenska, och jag tycker de är så snygga! Vi har en i vårt kök här hemma och skulle gärna vilja ha samma i mitt dockskåp. Men hur gör du för att få ned dem till rätt skala? Inne på deras hemsida ( http://www.durosweden.se/sv/tapethittaren/tapethittaren-app?csState=WallpaperSelectionState ) hittar jag inget sätt att spara bilden på min dator för att sedan förminska den och sätta ihop den till större ark.
    Tack på förhand / Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej igen Hanna!
    Jag har aldrig provat att skriva ut tapeter. Jag har läst att man kan skriva ut tapeter från nätet och helst ska man väl ha laserskrivare då eller om man använder bläckstråleskrivare så ska man spreja dem med fixativ från konstnärsbutiken eller Panduro. Fixativ är inte särskilt billigt så man sparar ingenting på att skriva ut tapeter själv då. Jag har köpt mina tapeter på http://theswedishcorner.com/ (Skala Minimal) och http://www.coco.cc/ (Coco & Co). Underbara affärer där man kan bli fast i flera timmar. :)
    Jag har också försökt ladda ner tapetbilder från Duro men inte lyckats.
    Ska med hjälp av min sambo försöka skriva ut ett takmönster till mitt "Grodhus" om några dagar så "stay tuned!" ;)

    SvaraRadera
  3. Jag hittade en sida på internet med bilder på Durotapeter som jag kunde kopiera och duplicera. De var redan i "rätt" storlek så det vara skönt att slippa den delen :) jag provade att skriva ut en bit men då tog bläcket slut och allt blev gulaktigt... Vet du varför man måste spraya på tapeten om man använder en bläckstråleskrivare? Jag har fixativ hemma till när jag tecknar så jag kan tänka mig att det är för att förhindra att det blir fläckar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Vad kul!
      Ja, det går åt mycket bläck också, så som sagt, det blir inte billiga tapeter men det är kul att få precis den tapet man vill ha. Fixativet ska väl göra så att färgerna inte flyter ut ifall pappret blir vått eller fuktigt, eller har jag fått det om bakfoten? :)

      Radera