lördag 11 januari 2014

Egentillverkat julpynt

Det går inte att sluta när man börjat tillverka miniatyrer. Här är några exempel på julpynt jag tillverkat före och under julledigheten. Försökte göra en minikopia av min granljusstake jag har här hemma. Den är skuren och klippt ur det tunna trälocket till en Brieost. Tyvärr har de börjat göra ännu tunnare lock till min favoritost så man kan inte använda träet till något användbart längre, men den här biten är från ett ostlådelock från 2012:
 
 
 
Limmade ihop bitarna:



 Slipade och limmade träpärlor och tandpetare på granen och målade:

 
 
På samma sätt gjorde jag med den här ljusstaken men här använde jag de minsta öljetterna från Panduro som ljushållare:
 
 
Tänkte först kasta bort det tunna gråa pappret som legat som skydd runt en glaslykta jag köpte till jul. Det är lite kraftigare än silkespapper men inte mycket...men så kom jag på att jag kunde använda det till att slå in paket i. Kartongerna som jag slagit in är min sons godisförpackningar: Smarties mini vi köpt på Lidl och i det mjuka paketet ligger en ihoprullad tygbit. Limmade pappret i flera lager runt kartongerna. Ett tunt snöre, en liten adresslapp och lite mörkröd akrylfärg från sambons konstnärslåda blev perfekt som sigillack:
 
 
Strax före första advent tillverkade jag den här julstjärnan på försök. Nästa år ska jag tillverka stjärnor som ser ut som de där traditionella sjuuddiga orangegula stjärnorna som kom på 40-talet. Den här stjärnan hängde jag i ett fönster i vår julby i år:
 



2 kommentarer: