fredag 20 september 2013

Fönsterspröjs

Eftersom jag börjat tröttna lite på utseendet på de väldigt små fönsterna på mitt jugendhus har jag börjat fundera på hur man skulle kunna göra om dem så att de ser mer skandinaviska ut och mindre engelska/amerikanska. De ska inte se ut som sådana där fönster man öppnar genom att skjuta upp nedre delen av fönstret utan mer som gamla svenska spröjsade fönster.
 
Spröjsen gjorde jag av tändstickor som jag klistrade ihop två och två för att få samma djup som på den befintliga tvärgående spröjsen. Sedan målade jag dem vita innan jag klistrade fast dem.
 
 
 
Så här såg fönsterna ut innan jag gjorde spröjs:
 
 
 
 
 
Så här ser de ut när jag satte i fönsterspröjs:
 
 
 

 
 
                                          Jag tycker det blev mycket vackrare med spröjs:

 
 
 
Här har jag kommit en bit på väg:
 
 
 
 
 
Och här är det färdiga resultatet:

 
 
Mycket finare, eller hur?
 
 

2 kommentarer:

  1. Jag har ett likadant hus, eller mitt är gult, som jag håller på med just nu =) Kul att se ett likadant. Det blev väldigt fint med spröjs i fönstren, blev nästan sugen på att göra sånna i mitt hus med =)
    Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker det blev gulligare med spröjs. Det ser mer svenskt ut. Synd att det är så små fönster, annars är jag ganska nöjd med huset. Det är lagom stort och ganska charmigt.

      Radera